Training ITIL® Lifecycle Module

Home  / Trainingen / ITIL® Lifecycle Module

De training ITIL® Lifecycle Module is onderdeel van het ITIL® Intermediate niveau en is net als de Capability trainingen het vervolg op ITIL® Foundation. De Lifecycle module bevat een 5 tal trainingen die samen 15 punten opleveren om dichter bij ITIL® Expert te komen. De trainingen die in deze Lifecycle module zitten zijn:

  • ITIL® Intermediate: Service Strategie (SS)
  • ITIL® Intermediate: Service Design (SD)
  • ITIL® Intermediate: Service Transition (ST)
  • ITIL® Intermediate: Service Operation (SO)
  • ITIL® Intermediate: Continual Service Improvement (CSI)

De bovenstaande trainingen zijn 3-daagse trainingen. Iedere training wordt afgesloten met een examen. Indien het examen voltooid wordt ontvang je een officieel ITIL® certificaat.

Programma

De onderstaande “ITIL® piramide” geeft weer hoe de opbouw van de niveaus, modules en trainingen is.

ITIL® Intermediate: Service Strategie (SS)

  • Het definiëren van services op het gebied van service strategy en de markt voor deze services
  • Strategische assessments
  • Concepten van de service strategyprocessen: financial management, service portfolio management en demand management
  • De strategische aansturing door de gehele Service Lifecycle
  • Kritische succesfactoren, uitdagingen en risico’s die service strategy-implementaties beïnvloeden

ITIL® Intermediate: Service Design (SD)

  • Key service design principes – vijf aspecten van service design
  • Primaire activiteiten van service design
  • Analyseren van business requirements
  • Het bereiken van evenwicht tussen design en bestaande strategieën
  • Service design processen – Service cathalogus  management (SCM)
  • Service level management (SLM)
  • Capacity management
  • Availability management
  • IT service continuity management
  • Service design en technologie gerelateerde activiteiten

ITIL® Intermediate: Service Transition (ST)

  • Het service managementconcept
  • Het doel en de principes van service transition
  • Interactie van de service transition processen met andere Service Lifecycle processen
  • Sub-processen, activiteiten, methoden en functies binnen de service transition processen
  • Rollen, taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden binnen service transition processen
  • De wijze waarop service transition processen te meten zijn
  • Technologie- en implementatieoverwegingen
  • Uitdagingen, cruciale succesfactoren en risico’s
  • Service asset en configuration management, change management, release en deployment management

ITIL® Intermediate: Service Operation (SO)

  • Het service managementconcept
  • Doel en principes van service operation
  • Algemene service operationactiviteiten
  • Het organiseren van service operationfuncties
  • Rollen, taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden binnen de service operationprocessen
  • De wijze waarop de service operationprocessen te meten zijn
  • Uitdagingen, cruciale succesfactoren en risico’s
  • Event management, incident management, request fulfillment, problem management en access management

ITIL® Intermediate: Continual Service Improvement (CSI)

  • Continual Service Improvement principles (7-step improvement process, service reporting, service measurement, Return on investment, relatie met Service Level Management)
  • Bewaken, analyseren en beoordelen van de levering van diensten
  • Continual Service Improvement principes als benchmarking, Deming Cycle, SWOT-analyses en Balanced Scorecard
  • De functies, rollen en verantwoordelijkheden gerelateerd aan Continual Service Improvement (Service Manager, CSI Manager, Service Owner, RACI-model)
  • Hoe verschillende availability-technieken (zoals CFIA, FTA, FSA) en capacity technieken (workload en demand management) gebruikt kunnen worden binnen Continual Service Improvement
  • Risicoanalyse and Risicomanagement
  • Continual Service Improvement ondersteunen met techniek
  • Implementatie-overwegingen en -uitdagingen, kritieke succesfactoren en risico’s

Resultaat

Onder het kopje inhoud staat per cursus de inhoud weergegeven die voor iedere cursus van toepassing is. Na het volgen van de training ITIL® Lifecycle Module ben je op de hoogte van de onderwerpen en kun je de onderwerpen toe passen in de praktijk. Je leert hoe je de methoden die tijdens de levenscyclus van belang zijn kunt invoeren, aanpassen, bewaken. Tevens weet je hoe je kritische succesfactoren op kunt stellen en leer je de risico’s te begrijpen. Iedere training binnen de Lifecycle Module wordt afgesloten met een examen en een certificaat. Op het moment dat de cursisten in het bezit zijn van alle certificaten en daarmee de 15 punten binnen de ITIL® Lifecycle Module hebben gehaald kan de cursist de “Managing Across The Lifecycle” module volgen.

Doelgroep

De trainingen binnen de ITIL® Lifecycle Module zijn bedoeld voor een ieder die verantwoordelijk is voor de algehele lifecycle van een IT product. Tijdens de Lifecycle trainingen worden meerdere processen aangehaald. De ITIL® Capability modules bieden extra verdieping op de ITIL® processen.

Voorkennis

Voor de training ITIL® Lifecyle Module trainingen is het een vereiste dat je het certificaat ITIL® Foundation in bezit hebt.

Werkwijze

ITIL® bestaat uit vier verschillende niveaus om ITIL® Master te worden. Om het niveau van ITIL® Expert te behalen moet de cursist minimaal 22 studiepunten verzamelen. De basis wordt gelegd in ITIL® Foundation (2 punten) waarna het intermediate niveau bestaat uit twee modules, Lifecycle (15 punten) en Capability (16 punten), met respectievelijk 5 en 4 trainingen. De cursist heeft de vrije keuze om de punten uit de 2 modules te halen. Aansluitend aan de gekozen module volgt een cursist de “Managing Across The Lifecycle-Module”, na het positief afsluiten daarvan mag de cursist zich ITIL® Expert noemen.

Investering

De investering voor deze training bedraagt Op aanvraag per persoon.
Bovengenoemde prijs is een all-in prijs, inclusief
trainingsmateriaal
lunch
koffie, thee en water

De investering is excl. btw. De hoogte van de btw is onder voorbehoud van eventuele wetswijzigingen.

Voor organisaties die geen btw kunnen terugvorderen, is vrijstelling van btw mogelijk. In dat geval vragen wij 10% opslag bovenop de investeringsprijs.
Lees meer over de btw-vrij regeling van ExplainiT

De factuur van deze training wordt na afloop van de training verstuurd. Wil je de factuur eerder ontvangen? Geef dit dan aan in het opmerkingenveld bij het inschrijven.

Examen & Certificering

ExplainiT is een affiliate of CVA Informatica Opleidingen. Daardoor kun je bij ExplainiT terecht voor zowel officiële ITIL® trainingen als geaccrediteerde examens. De examens kunnen worden afgelegd op verschillende locaties van ExplainiT. De kosten voor de officiële ITIL® Lifecycle Module examens zijn op aanvraag beschikbaar. Vraag onze trainingsadviseurs naar de mogelijkheden. Als je de gehele training hebt gevolgd, ontvang je na afloop altijd een certificaat dat je hebt deelgenomen aan de training.

Planning


Ervaringen

Enexis

“We zouden ExplainiT aanbevelen bij andere organisaties voor ICT (migratie) trainingen. ExplainiT is een flexibele partner en je weet precies wat je kunt verwachten. Dat is als klant prettig. Zeker bij grote projecten.”

Aveleijn

“Ik zou ExplainiT zeker aanbevelen, omdat het een heel prettige partij is om mee samen te werken en het zijn afspraken nakomt. Als door onvoorziene omstandigheden afspraken niet nagekomen kunnen worden, dan wordt er samen gekeken naar alternatieve mogelijkheden. De trainers van ExplainiT zijn vriendelijk, kundig en bereid om feedback ter harte te nemen.”

Bleckmann

“Trainingen van ExplainiT matchen altijd met onze verwachtingen. Onze medewerkers leren veel tijdens de trainingen. Daardoor krijgen we veel positieve reacties uit de evaluaties.”

Wat maakt ExplainiT uniek?

ExplainiT, opgericht in 2000, heeft door de jaren heen kennis en ervaring opgebouwd in vrijwel iedere branche. Onze trainers beschikken altijd over praktijkervaring en de training zal gericht zijn op jouw praktijksituatie voor een optimaal rendement. ExplainiT erkent het belang van constant ontwikkelen en zorgt daarom dat haar medewerkers en trainers altijd over up-to-date expertise beschikken. Daarnaast maakt ExplainiT gebruik van efficiënte en innovatieve leervormen.

Zet de stap naar een wendbare organisatie

Schrijf je in

Helemaal klaar om meer te leren over de training ITIL® Lifecycle Module?
Kies een datum, geef je voorkeurslocaties op en schrijf je in.

Neem een optie

Weet je nog niet helemaal zeker of de training ITIL® Lifecycle Module wat voor je is? Reserveer een plek voor één of meerdere trainingsdata. Wij houden de optie twee weken vast zodat je nog even na kunt denken of je je definitief aanmeld.

Vraag een offerte aan

Ben je op zoek naar een in-company training? Laat voor de training ITIL® Lifecycle Module een maatwerkprogramma samenstellen waarbij rekening wordt gehouden met je wensen en behoeften.

Anderen bekeken ook onderstaande trainingen

Vragen of trainingsadvies op maat?

Heb je hulp nodig bij het maken van een keuze? Wil je weten of deze training bij je doelstellingen past? Neem dan contact op voor een persoonlijk advies. Bel 088 122 55 88 of mail naar info@explainit.nl. We zijn op werkdagen telefonisch bereikbaar van 08.30 tot 17.00 uur en helpen je graag.